5آوریل 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، در میان افراد مبتلا به هپاتیت C درمان نشده، ابتلا به دیابت با آسیب بیشتر به کبد مرتبط است.

هپاتیتC ، یک عفونت ویروسی مزمن است که می تواند به شدت به کبد آسیب برساند. حتی خارج از زمینه هپاتیت C، دیابت با تغییرات کبدی مرتبط است که می‌تواند منجر به آسیب طولانی‌مدت به این اندام شود - وضعیتی که به عنوان بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شناخته می‌شود و اغلب ناشناخته می‌ماند. همانطور که از نام آن پیداست،NAFLD  با سطوح بالای غیر طبیعی چربی در کبد مشخص می شود. در حالی که داشتن سطوح غیرعادی بالای چربی در کبد معمولاً علائم فوری ایجاد نمی کند، این تغییرات در ساختار کبد در نهایت می تواند منجر به نوعی آسیب به نام فیبروز شود. با ایجاد فیبروز، عملکرد کبد شروع به بدتر شدن می کند. فیبروز همچنین می تواند منجر به آسیب شدیدتری به نام سیروز شود. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که حداقل نیمی از افراد مبتلا به دیابت در مقطعی دچارNAFLD  می‌شوند - که خبر بسیار بدی است، زیرا این وضعیت با چندین پیامد بدتر برای سلامتی از جمله خطر بالاتر مرگ با NAFLD پیشرفته، مرتبط است. داشتنNAFLD ، همچنین با خطر بالاتر هیپوگلایسمی شدید (افت قند خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه اموری در آتلانتا، نتایج آزمایشات و سایر نتایج سلامت مربوط به 960 فرد مبتلا به هپاتیتC درمان نشده با میانگین سنی 58 سال را بررسی کردند. از این شرکت کنندگان، 632 نفر  مرد(66درصد)، 761 نفر (79درصد) سیاه پوست بودند. 247 نفر (26درصد) چاق و 231 نفر (24 درصد) به دیابت مبتلا بودند. وقتی نوبت به ارزیابی فیبروز کبدی رسید، 501 شرکت‌کننده (52 درصد) دارای امتیازF0 تاF1 (بدون آسیب تا آسیب خفیف)، 212 نفر (22درصد) دارای امتیازF2 (آسیب متوسط)، 80 نفر (8درصد) امتیازF3 (آسیب شدید) و 167 نفر (17 درصد) دارای امتیازF4 (آسیب پیشرفته یا سیروز) بودند.

به طور جداگانه، محققان به بررسی وسعت بیماری کبد چرب معروف به استئاتوز پرداختند. به طور کلی، 622 شرکت کننده (65درصد) دارای امتیازS0 (هیچکدام)، 117 نفر(12درصد) نمرهS1 (خفیف)، 111 نفر(12درصد) دارای امتیازS2 (متوسط) و 110 نفر (11درصد) دارای امتیازS3 (شدید) بود. میزان استئاتوز برای شرکت‌کنندگان بدون چاقی یا دیابت 6 درصد، برای شرکت‌کنندگان با چاقی اما بدون دیابت 22 درصد و برای شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی و دیابت 34 درصد بود.

دیابت با خطر بالاتر بیماری و آسیب کبدی مرتبط است

محققان دریافتند که پس از کنترل تعدادی از عوامل - از جمله سن، جنس، نژاد و چاقی - ابتلا به دیابت با 44 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به استئاتوز و 76 درصد خطر بیشتر برای فیبروز مرتبط است. مصرف الکل همچنین به طور مستقل با 40 درصد خطر بیشتر برای استئاتوز و 43 درصد خطر بیشتر برای فیبروز مرتبط بود. چاقی با 36 درصد خطر بیشتر برای فیبروز و 378 درصد خطر بیشتر برای استئاتوز مرتبط بود. محققان هیچ اثر متقابل قابل توجهی بین دیابت و مصرف الکل در مورد خطر ابتلا به استئاتوز یا فیبروز پیدا نکردند - به عبارت دیگر، نوشیدن الکل این خطرات را تقریباً به یک میزان در شرکت کنندگان دیابتی و غیر دیابتی افزایش داده بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که این یافته‌ها نیاز فوری به بررسی تعامل عوامل خطر متعدد و پیشرفت بیماری کبدی در افراد مبتلا به هپاتیت C را نشان می‌دهد، به‌ویژه از آنجایی که انواع خاصی از آسیب‌های کبدی می‌تواند منجر به سرطان کبد شود، و برخی افراد ممکن است نیاز داشته باشند که زودتر از بقیه برای سرطان کبد غربالگری شوند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/05/diabetes-linked-to-greater-liver-damage-with-hepatitis-c/